Belépés
furaila.blog.xfree.hu
"Nem az a fontos, hogy milyen iskolákat végeztél, hogy mit dolgozol, hanem hogy milyen EMBER vagy!" BMI ******
2005.10.25
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Miért kell mennie ...
  2007-09-07 15:27:17, péntek
 
   
  Miért kell mennie Kókának?
2007-09-07 11:43:54 elnök


Uniós botrányt előzött meg Kóka János azzal, hogy bejelentette távozását a gazdasági tárca éléről, illetve hogy lefújta az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Zrt. privatizációját - értesült a Heti Válasz.
A júliusi uborkaszezon legváratlanabb híre volt, hogy épp az a Kóka János hagyja ott - legkésőbb 2007 végével - a tárcáját, aki az SZDSZ elnökválasztási kampányában még a liberálisok érdekére hivatkozva érvelt a miniszteri szerepkör megtartása mellett. Külön pikantériát adott a bejelentésnek, hogy Kóka a lelépését szintén a szabad demokraták érdekével magyarázta, mondván: a közelgő népszavazás, valamint az európai parlamenti és a 2010-es országgyűlési választás sikeres teljesítéséhez "egész emberre lesz szükség a párt élén".

A Heti Válasz azonban úgy tudja, Kóka nem a félember-egész ember dilemmából akart kitörni a bejelentésével - egyszerűen nem volt maradása a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium élén. Minden feltétel adva volt ugyanis egy kontinensméretű botrányhoz: a tárca június-júliusban nem épp piackonform módon pöckölte ki az autópálya-ágazat egyik legnagyobb európai szereplőjét, a Brisa Auto-estradas de Portugal SA nevű céget az M5-ös autópálya leendő üzemeltetői, illetve a Pécsre tartó M6-M60-as gyorsforgalmi út továbbépítői közül. Minden tény arra utal, hogy Kóka János minisztériuma nem mérte fel a Cseh- és Lengyelországban már jelen lévő társaság erejét: a Brisa egyik legbefolyásosabb vezetője, Joăo Bento két évig elnökölte a Díjas Autópályák, Hidak és Alagutak Koncessziós Társaságainak Európai Szövetségét (ASECAP), május óta pedig tiszteletbeli elnökösködik e húsz országot összefogó szakmai szervezetnél. Miként látni fogjuk, a Brisa - egy, a magyar kormányhoz címzett "küldemény" útján - lényegében mutyieljárássá nyilvánította az M5-öst üzemeltető AKA Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. 40 százalékos állami csomagjának eladására tett kísérletet. És ezzel közvetve megüzente: Kóka János nem alkalmas arra, hogy menedzselje a magántőke bevonását igénylő autópálya-programokat.

NEGYVENRE HATVAN? Történetünk két hazai kulcscége a már emlegetett AKA Zrt. - itt a részvények 60 százalékát magánérdekeltségek birtokolják -, valamint a gazdasági miniszter közvetlen felügyelete alatt működő Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. Noha a két társaság rövidítése hasonló, az AKA "márkanév" ismertebb, hiszen jóval gyakrabban szerepel a botránykrónikákban.

Emlékezetes: a ma már Röszkéig elérő M5-ösre 1996 és 2004 között csak Európa-csúcsnak számító díjakért engedték fel az autósokat. Nemrég pedig az Állami Számvevőszék szakértője, Báger Gusztáv helyezte negatív szövegkörnyezetbe az AKAsztrádaprojektet, kiemelvén: "a magánszektor dominanciája miatt a beruházás jelentős veszteséget okozott az államnak". A "magánszektoron" az osztrák Strabag és a francia Bouygues koalíciója értendő, mely társaságok - illetve elődjeik - kezdetben a teljes AKA-t tulajdonolták, ma azonban csak az rt. többségi csomagját ellenőrzik (lásd ábránkat és keretes írásunkat). A Medgyessy-kormány 2004 elején döntött úgy, hogy nem halogatja tovább az M5-ös bevonását a matricás rendszerbe. Ennek érdekében - az állami ÁAK-n keresztül - 21 milliárd forintért megvásárolta az AKA 40 százalékát, és vállalta, hogy 2030-ig minden esztendőben átutal egy ugyanekkora nagyságrendű summát az osztrák-francia eladóknak ("rendelkezésre állási díj" címén). Lapunk nem talált olyan szakértőt, aki ne minősítené botrányosnak a Medgyessy-korszak M5-örökségét, egy pozitívumot azonban többen is megemlítenek: a magyar állam, pontosabban az Állami Autópálya-kezelő az AKA 40 százaléka mellé opciós jogot is kapott (2009-ig) a fennmaradó 60 százalékos részvénycsomag megvásárlására. Elvi esély tehát még van arra, hogy a kormány kiszabaduljon a Strabag-Bouygues kettős szorításából.

BANKOK A SZTRÁDAÜZEMBEN? Ilyen körülmények között aligha tűnhetett másnak, mint a ráció győzelmének, amikor idén év elején a gazdasági tárca bejelentette: az ÁAK - opciós jogával élve - kivásárolja az alapító tulajdonosokat, vagyis 100 százalékosra növeli részesedését az AKA Zrt.-ben. Kóka János minisztériuma és az elemzők egyaránt úgy számoltak: ha az állam ezután egyben értékesíti a piacon az alföldi autópályacéget, Magyarország 40-50 milliárd forintot - a 2030-ig tartó koncessziós időszak végéig pedig további tízmilliárdokat - nyerhet az ügyleten. Mielőtt azonban felszállt volna a füst, a GKM új stratégiát gyártott, ami éppen az ellenkezője volt az előbbi forgatókönyvnek: május végén az AKA 40 százalékos állami csomagját hirdette meg eladásra. (A hivatalos indoklás szerint azért kellett ilyen hirtelen váltani, mert félő volt, hogy az AKA-t idén már nem lehet egyben továbbadni. Ez esetben a cég 900 millió eurós hitelállománya a büdzsét terhelné - ami közel egy százalékponttal növeli a deficitet, és borítja a konvergenciaprogramot.) Júniusban aztán befutott lapunkhoz az első vészjelzés: a szaktárca zártkörű(!) pályázat keretében - hazai meghívottak mellőzésével -, banki leányvállalatoknak akarja továbbszármaztatni az AKA 40 százalékát. Mindezt úgy, hogy a pénzintézetek nem fogadhatnak maguk mellé sztrádaüzemeltetésben jártas konzorciumi társakat vagy ipari befektetőket. A kiírásból két dologra lehetett következtetni: vagy megtanultak a bankok autópályacéget vezetni, vagy a többségi tulajdonos Strabag-Bouygues duónak tesznek baráti/strómani szolgálatot azzal, hogy egyeztetett árajánlattal lepik meg a magyar államot. (Utóbbi esetben a pénzintézetek szerepe lényegében annyi, hogy a lehető legminimálisabb értékűre "árazzák be" a 40 százalékos részvénycsomagot.

Az osztrák-francia többségi tulajdonosoknak ezután csak élniük kell elővásárlási jogukkal, és potom ráfordítással 100 százalékos AKA-tulajdonossá válhatnak.)
Az élet a "beárazós" változatot igazolta; igaz, a zártkörű tender hat meghívottja közül csupán két banki leánycég volt hajlandó - az Index hírportál korábbi szóhasználatával - "mocskosul keveset" ajánlani, a többi végül nem pályázott. Másképpen: a nagy műgonddal kiválasztott pénzügyi befektetők kétharmada távolmaradásával jelezte Kóka Jánosnak, hogy ehhez a játékhoz a továbbiakban nem segédkezik. Ráadásul a két "bennragadt" ajánlattevő, a Bayern-Finanz GmbH és a Raiffeisen PPP GmbH közül az utóbbinál még a lóláb is kilógott: köztudomású, hogy az osztrák Raiffeisen-csoport közös ingatlanfejlesztő érdekeltséget működtet a Strabaggal (ezen együttműködés "lenyomata" Budapesten az Europark és az Asia Center).

LEVÉLBOMBÁK A négy renitens banki meghívott sakkja után a mattot végül a Brisa adta a GKM-nek. A portugál sztrádavállalat egyik vezetője még májusban tollba mondta a Reuters hírügynökségnek, hogy a magyarországi M5-projektet 1,2 milliárd euró értékűre becsüli, vagyis az AKA Zrt. 100 százaléka - figyelemmel a cég 900 millió eurós hitelállományára - akár 300 millió euróért, azaz 75-80 milliárd forintért is gazdát cserélhetne. Az állam által utóbb felkínált 40 százalékos cégdarab megvásárlására azonban hivatalos formában nem pályázott a Brisa, merthogy nem is pályázhatott. Senki nem hívta meg, hiszen - mint írtuk - autópálya-építő és -üzemeltető társaságoknak ezen a tenderen nem osztottak lapot, kizárólag pénzügyi befektetőknek. Információink szerint a Brisa a pályázati határidő lejártát követően mégis elküldte nem hivatalos árajánlatát (ebben forint-tízmilliárdokkal többet kínált az AKA-részért, mint az érintett banki cégek) - igaz, nem az ÁAK-nak, a GKM-nek vagy a kancelláriának, hanem a kormánynak címezve. (Hogy kinél landolt a dokumentum, nem tudtuk meg a kormányszóvivői irodától.) A portugálok ezzel jelezték, hogy átlátnak a magyar szitán - pláne, hogy a GKM júniusban az M6-M60-as beruházásból is kirostálta őket, miközben a Strabag- Bouygues fémjelezte Mecsek Autópálya Konzorcium felkerülhetett a potenciális útépítők hármas listájára. Úgy tudjuk, a Brisa-küldeményen túl mást is vitt a postás a kormánynak. A Pénzügyminisztérium egyik szakállamtitkára levélben bírálta meg az AKA-privatizáció GKM által erőltetett módozatát.
Sőt, végül az Állami Autópálya-kezelő igazgatósága is a tender érvénytelenítése mellett tette le a voksát - miközben Kóka kabinetfőnöke, az ÁAK felügyelőbizottságában is tevékenykedő Kákosy Csaba tudomásunk szerint a végsőkig védte a védhetetlent. Summa summarum: a gazdasági tárca legutóbbi AKA-ügyletét nem az MSZP pénztárnoki "tagozata" fúrta meg - pedig Eörsi Mátyás SZDSZfrakcióvezető nemrég a koalíciós társat hozta összefüggésbe bizonyos sztrádamilliárdokkal -, hanem maga a piac.

Elkerülendő a Magyarország határain túlnyúló botrányt, a GKM - formai okokra hivatkozva - július 19-én sikertelennek nyilvánította a 40 százalékos AKA-csomag eladását célzó pályázatot. Aztán egy napra rá Kóka János bejelentette, hogy nincs is összenőve a miniszteri székkel.

http://www.fideszbp20.hu/Ha leiratkozna hírlevelünkrol kattintson ide.
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: hitelállományára, tízmilliárdokkal, részvénycsomagot, érvénytelenítése, lengyelországban, szóhasználatával, távolmaradásával, szakállamtitkára, legbefolyásosabb, sztrádavállalat, kontinensméretű, tulajdonosoknak, tízmilliárdokat, forgatókönyvnek, privatizációját, kormányszóvivői, hírügynökségnek, százalékponttal, legminimálisabb, elnökválasztási, magánszektoron, bejelentésével, megvásárlására, felkerülhetett, mutyieljárássá, autópályacéget, hitelállománya, sztrádaüzemben, teljesítéséhez, kancelláriának, hírlevelünkrol, tulajdonosokat, legváratlanabb, részvénycsomag, országgyűlési, együttműködés, gazdasági tárca, júliusi uborkaszezon, liberálisok érdekére, miniszteri szerepkör, lelépését szintén, szabad demokraták, közelgő népszavazás, európai parlamenti, 2010-es országgyűlési, párt élén, félember-egész ember, kontinensméretű botrányhoz, tárca június-júliusban, autópálya-ágazat egyik, magyar kormányhoz, magántőke bevonását, Kóka János, Heti Válasz, Közlekedési Minisztérium, Brisa Auto-estradas, Portugal SA, Joăo Bento, Díjas Autópályák, Alagutak Koncessziós Társaságainak Európai Szövetségét, Alföld Koncessziós Autópálya Zrt, NEGYVENRE HATVAN, Állami Autópálya-kezelő, Állami Számvevőszék, Báger Gusztáv, Medgyessy-korszak M5-örökségét, BANKOK SZTRÁDAÜZEMBEN, Kóka Jánosnak, Bayern-Finanz GmbH, Raiffeisen PPP GmbH, Asia Center, LEVÉLBOMBÁK, Strabag- Bouygues, Mecsek Autópálya Konzorcium, AKA-privatizáció GKM, Kákosy Csaba, Eörsi Mátyás SZDSZfrakcióvezető,
Új komment
Név:
E-mail cím: ( csak a blog tulajdonosa látja )
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Facebookon kaptam  Bertolt Brecht -től idézet  Egy maradéktalanul uralt világ  Egy maradéktalanul uralt világ  Facebookon kaptam Cs Ildikótól  Tóth Ágnes - Szervusz pad  Leonardo da Vinci gondolata  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Szívem tiéd  Varga János Veniam - Fontos sz...  Németh László tollából  Zsolnay Vilmos világhírű kera...  Ne kapaszkodj magasabbra,  Elköszönt  Facebookon kaptam  George Byron - Ahogy itt jár -...  Szép estét kedves látogatóimna...  Alázat  Ami embereknek lehetetlen, az...  Fekete-erdő desszert  Garai Gábor - Takarítás  Jónás Tamás – Végtelen b...  Akarat  George Byron - Ahogy itt jár -...  Paul David Tripp Április 20  Jó éjszakát  Paul David Tripp Április 19  A Megváltó szolgálatában  Facebookon kaptam  Szép estét kedves látogatóimna...  Hazára minden embernek szükség...  Bertolt Brecht -től idézet  A kételkedés kezelése  Egy maradéktalanul uralt világ  Egy hatékony szolga  Varga János Veniam - Fontos sz...  Alázat  Nevem  Akarat  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Egy bizonyos határt  Szép estét kedves látogatóimna...  Az engedelmesség miért nem vál...  Szép estét kedves látogatóimna...  Facebookon kaptam Annuska bar...  Facebookon kaptam Krisztinától  Kellemes délutánt kívánok  Albert Einstein gondolata  Png kislány  Jó éjszakát  Reménység és erő Krisztustól e...  Örülök, hogy látlak!  Az a nap, amelyik nevetés nélk...  Jó reggelt, jó napot mindenkin...  Popper Péter szavai  Facebookon kaptam Cs Ildikótól  Éretlen vers  Paul David Tripp Április 20  Facebookon kaptam  Minden harmadik...  Amikor Jézus rátapos a lábadra  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Kerüld el az evangélium örömén...  Erdőn  Png kutya  Segítsük barátainkat, hogy meg...  Png kutya  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Egy hatékony szolga  Kerüld el az evangélium örömén...  Őrizkednünk kell...  Png kislány  képre írva  Hogyan éljünk boldogan, amíg m...  Nem tudhatod  Tóth Ágnes - Szervusz pad  A jó emberek mindig szépek mar...  Régi emberek, akikre máig büsz...  Nem számIt  Szép estét kedves látogatóimna...  Png telefon  Adakozás  Facebookon kaptam  Gyerekként sokat küzdöttünk az...  Rátalálsz  Facebookon kaptam Cs Ildikótól  Hazára minden embernek szükség...  Kellemes délutánt kívánok  Nagyi telefonál  Facebookon kaptam  A boldog családok mind hasonló...  Szívem  Facebookon kaptam  Radikális szeretet 
Bejegyzés Címkék
gazdasági tárca, júliusi uborkaszezon, liberálisok érdekére, miniszteri szerepkör, lelépését szintén, szabad demokraták, közelgő népszavazás, európai parlamenti, 2010-es országgyűlési, párt élén, félember-egész ember, kontinensméretű botrányhoz, tárca június-júliusban, autópálya-ágazat egyik, magyar kormányhoz, magántőke bevonását, gazdasági miniszter, magánszektor dominanciája, beruházás jelentős, osztrák Strabag, francia Bouygues, teljes AKA-t, matricás rendszerbe, állami ÁAK-n, ugyanekkora nagyságrendű, osztrák-francia eladóknak, pozitívumot azonban, magyar állam, kormány kiszabaduljon, ráció győzelmének, alapító tulajdonosokat, elemzők egyaránt, állam ezután, alföldi autópályacéget, 2030-ig tartó, ellenkezője volt, előbbi forgatókönyvnek, hivatalos indoklás, büdzsét terhelné, százalékponttal növeli, első vészjelzés, szaktárca zártkörű, bankok autópályacéget, többségi tulajdonos, magyar államot, pénzintézetek szerepe, lehető legminimálisabb, osztrák-francia többségi, zártkörű tender, többi végül, nagy műgonddal, négy renitens, mattot végül, portugál sztrádavállalat, magyarországi M5-projektet, állam által, pályázati határidő, érintett banki, kormánynak címezve, kormányszóvivői irodától, portugálok ezzel, magyar szitán, potenciális útépítők, tender érvénytelenítése, végsőkig védte, koalíciós társat, miniszteri székkel, hitelállományára, tízmilliárdokkal, részvénycsomagot, érvénytelenítése, lengyelországban, szóhasználatával, távolmaradásával, szakállamtitkára, legbefolyásosabb, sztrádavállalat, kontinensméretű, tulajdonosoknak, tízmilliárdokat, forgatókönyvnek, privatizációját, kormányszóvivői, hírügynökségnek, százalékponttal, legminimálisabb, elnökválasztási, magánszektoron, bejelentésével, megvásárlására, felkerülhetett, mutyieljárássá, autópályacéget, hitelállománya, sztrádaüzemben, teljesítéséhez, kancelláriának, hírlevelünkrol, tulajdonosokat, legváratlanabb, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 7719 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 927
  • e Hét: 6435
  • e Hónap: 15039
  • e Év: 50980
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.